Voltak jelei, hogy baj van a Boeing Dreamlinerrel – az Indiában lezuhant gép szerdán még Magyarország fölött repült

2025. június 12. 17:12

A gyártó és az Air India is szigorú vizsgálatra számíthat.

2025. június 12. 17:12
null

Az Air India június 12-i katasztrófája volt az első olyan halálos baleset, amelyben egy Boeing 787‑8 Dreamliner gép volt a főszereplő. A Telegraph szerint ez a 11 éves típus eddigi történetében példa nélkül álló tragédia.

Ahogy arról a Mandiner is beszámolt, az Air India gépe a felszállás után zuhant egy ahmedabadi épületre.

Ezt is ajánljuk a témában

Rossz előjelek

A Boeing 2011-ben, a japán All Nippon Airways indulásakor állította forgalomba a Dreamlinert, azonban már az indulásnál késések és többletköltségek jellemezték a típust a kisebb, illetve nagyobb technikai problémák miatt.

A géppel kapcsolatban 2013-ban lítium-ion akkumulátor problémák – vezetékhibák, kábeltüzek –, a Norwegian Airnél tapasztalt súlyos üzemanyag‑szivárgás és a hidegégközeli felhőkben, a hajtóműveken kialakuló jégkristályok borzolták a kedélyeket a légi forgalmi szakértők körében.

2024-ben a chilei LATAM légitársaság Dreamlinere minden előzetes figyelmeztetés nélkül

pár másodperc alatt 90 métert veszített a magasságából.

A végül Auckland repterén kényszerleszállást végrehajtó repülő utasai közül 50 szorult kórházi ellátásra. Mint kiderült, a problémát nem légköri jelenségek, vagy az időjárás okozta, hanem az, hogy a pilóta széke elmozdult a helyéről, és előre csúszott.

Prémium balsors?

Ma több mint 50 légitársaság üzemeltet 1100-nál is több Dreamlinert világszerte. A típus különösen az interkontinentális járatokon népszerű a 20 százalékos üzemanyag-megtakarításának és akár 16 ezer kilométeres hatótávolságának köszönhetően. A British Airways-en kívül az Air France és az American Airlines is használ ilyen gépeket.

A Dreamlinert számos olyan, a polgári repülésben innovatív megoldásnak számító kényelmi funkcióval szerelték fel, mint a szabályozható árnyékolókkal ellátott, méretes ablakok vagy az alvást megkönnyítő hangulatvilágítás.

A Boeingnek nincs szerencséje, hiszen az utazóközönségnek esélye sem volt elfelejteni a 2024-re általánossá váló, súlyos hiányosságokra rávilágító baleseteket, máris itt az újabb baj. A 737 Max típus katasztrófái, a kabinnyílás és a műszaki problémákból eredő késések szigorú hatósági ellenőrzéseket és beszállítói fennakadásokat vontak maguk után.

Ezt is ajánljuk a témában

Boeing-katasztrófák: a kudarc, amit MAX-nek hívtak

Az újgenerációs repülőgépgyártás egyik ékkövének számított a Boeing 737 MAX, most mégis globális repülési tilalom sújtja a típust. Több mint háromszáz áldozat kellett ahhoz, hogy felfedjék az amerikai repülőgépgyártás és biztonsági engedélyezés korruptságát. Írásunk a Boeing 737 MAX rövid történetéről és kérdéses jövőjéről.

Megbízhatatlan géphez megbízhatatlan üzemeltető?

A mostani baleset az Air India nem túl fényes reputációjának sem tett jót: a céghez köthető korábbi repülőgép-katasztrófákban több százan vesztették életüket.

Ezt követően valószínűleg az utasok még inkább meggondolják majd, hogy igénybe vegyék-e a légitársaság szolgáltatásait.

Ami tény, a Flightradar adatai alapján szerdán még Magyarország fölött is elrepült az a Boeing 787-8 Dreamliner típusú repülőgép, amely csütörtökön lezuhant Indiában.

Egy biztos, a Boeing piaci helyzete az eddigieknél is kilátástalanabbnak látszik a mostani katasztrófa nyomán. A szakértők szerint pedig mindkét cég szigorú vizsgálatokkal nézhet szembe.

Ezt is ajánljuk a témában

***

Fotó: NOAH SEELAM / AFP

 

Összesen 37 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ToIeranciaterror
2025. június 12. 23:23
Érdekes, hogy megy a hadova, hogy melyik gépnek mi baja volt, de arról egy szó se, hogy hány boeing-nál dolgozó mérnök halt meg rejtélyes körülmények között, akik azt állították a bíróságon, hogy a cégnek fontosabb volt a profit, mint a biztonsági szabályzatok betartása a gyártás során.... Ki az a sötét újságíró, aki erről nem hallott?
Obsitos Technikus
2025. június 12. 21:02
Ja, voltak jelei, merthogy 12 év óta el volt az első, ami lezuhant, és öt perccel a katasztrófa után a mandíneres címfirkász már tudta is, hogy ezek a JELEK. Hogy basszátok meg, ilyen ocsmány szarrá változtatni ezt a lapot..
virradat26-3
2025. június 12. 21:02
Kamu cim, a vilag legbiztonsagosabb jetjerol van szo
haxima
2025. június 12. 20:16
Én ezt nagyon nem értem. Ezek még mindig repkednek Ukrajna felett? Normálisak? A kínai járatok felmennek északra Berlin felé, majd keletnek és valahol Szentpétervár alatt lépnek orosz légtérbe. Az indiánokat meg nem zavarja se a légvédelem, se a GPS zavarás? Bravo
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!